27 JANUARI 2017 Multatulisymposium te Leiden



130 jaar later...

NIEUWE PERSPECTIEVEN OP MULTATULI

DATUMVrijdag 27 januari 2017

PLAATSAcademiegebouw Leiden, Rapenburg 73, Klein Auditorium

De toegang is gratis, maar u dient zich aan te melden via r.a.m.honings@hum.leidenuniv.nl

Met lezingen van...

Lees meer...

Lars Bernaerts, Jane Fenoulhet, Ralf Grüttemeier, Laurens Ham, Odile Heynders, Jaap de Jong, Kris Humbeeck, Evelien Neven, Saskia Pieterse, Olf Praamstra & Marc van Zoggel

Programma

10.00 uur        Inloop met koffie

10.15 uur        Jacqueline Bel (VU Amsterdam) & Rick Honings (Universiteit Leiden), Welkom en inleiding

10.30 uur        Jaap de Jong (Universiteit Leiden), De retorica van Multatuli en Max Havelaar

10.55 uur        Evelien Neven (KU Leuven), Lijsten in Multatuli's Max Havelaar

11.20 uur        Saskia Pieterse (Universiteit Utrecht), Multatuli en het geld

11.45 uur        Lars Bernaerts (Universiteit Gent), Betrokkenheid en afstand in de speltheorie van Millioenen-studiën

12.10 uur        Jane Fenoulhet (University College London), De diabolische kracht van Minnebrieven. Een nomadische lezing

12.35 uur        Sluiting ochtendprogramma

12.45 uur        Lunchpauze

14.00 uur        Jaap Grave (Universiteit Münster & Padua), Opening middagsessie

14.10 uur        Ralf Grüttemeier (Universiteit Oldenburg), Het beeld van Multatuli in wereldliteratuurgeschiedenissen

14.35 uur        Laurens Ham (Universiteit Utrecht), De gezichten van Multatuli in herdenkingsjaar 1987

15.00 uur        Odile Heynders (Tilburg University), Waarheid spreken, verbeelden en geloven. Foucault's parrhesia toegepast op Multatuli's schrijfpraktijk

15.25              Muzikaal intermezzo, door singer-songwriter Eveline De Bruin

15.45 uur        Olf Praamstra (Universiteit Leiden), De ontmoeting met Si Oepi Keteh

16.10 uur        Marc van Zoggel (Huygens Instituut), Adat of 'ambtenaren-adat'? Multatuli door de ogen van W.F. Hermans

16.35 uur        Kris Humbeeck (Universiteit Antwerpen), 'Gij zult slechts meenemen wat gij dragen kunt'. L.P. Boons afscheid van Multatuli

17.00 uur        Borrel in de Faculty Club

Toon minder...

bestel een multatuli-Notitieboek

Op zoek naar een mooi cadeautje? Bestel dit prachtige en praktische Multatuli-notitieboek (A5, 11 euro excl. verzendkosten) via info@multatuli-museum.nl. Van welke editie van de Max Havelaar is deze kaft? De eerste drie inzenders met het goede antwoord krijgen 5 euro korting - info@multatuli-museum.nl

22 januari  2017

nog eenmaal MULTATULI'S IDEËN deel 1 op het toneel


Vergeet 'Max Havelaar'. Vergeet 'Minnebrieven'. Hier komen de Ideën van Multatuli! – een bijna veronachtzaamd, nauwelijks te karakteriseren, maar sprankelend monument van idee en taal. 't Barre Land en Maatschappij Discordia geven een toneelvoorsteling over de Ideeën van Multatuli. 
In Theater Kikker te Utrecht, 22 januari om 16.00 uur.

't Barre Land en Discordia kiezen naar eigen believen steeds een van de 300 teksten uit de Ideën van Multatuli, met als onbetwist hoogtepunt het prachtige verhaal van Woutertje Pieterse. Aansluitend is er De Keuken van Phi, voor een kook- en eetervaring waarin de 'dramaturgie van de smaak' leidraad is.

Deze voorstelling is onderdeel van 'Theater Kikker ontvangt 't Barre Land & Co', een vijfdaagse waarbij 't Barre Land op uitnodiging van Theater Kikker en bijgestaan door een groot aantal geestverwante makers, het gebouw van Theater Kikker over neemt om uit te pakken met oud en nieuw werk. Lees hier meer.

Who the hell is Woutertje Pieterse?!

Dit prachtige full-colour informatiebord werd onlangs aangebracht door buurtbewoners in samenwerking met woningbouwcorporaties en wijkbeheer (Amsterdam West). Het initiatief "Geef straatnamen een gezicht" is van fotograaf/kunstenaar Paul Fennis. Zie: https://www.facebook.com/geefstrateneengezicht/

KINDERWORKSHOP 'Van de maan af gezien, zijn we allen even groot'

De Nederlandse schrijver Multatuli vond dat alle mensen gelijkwaardig waren. Van de maan af gezien zijn we allemaal even groot, dus waarom zou je dan onderscheid maken? Toch is dat wat we voortdurend doen, ook op school. Wat zou er gebeuren als we daar mee zouden stoppen? Krijgen we dan een mooiere wereld? Hoe ziet zo'n mooiere wereld er uit voor jullie? 

Op donderdag 29 december van 14:00 tot 15:00 gaan we samen dromen over een mooiere wereld. Met knippen, plakken, tekenen en woorden geven we onze dromen een verhaal. Je kunstwerk mag je mee naar huis nemen, zodat je thuis je droom ook weer kunt delen!

Praktisch

- waar: Multatuli Huis
- wanneer: 29 deember 2016, van 14:00 tot 15:00
- prijs: 2,50 inclusief materiaal
- maximaal 6 kinderen van 10-12 jaar
- aanmelden via Facebook of per email naar info@multatuli-huis.nl

WINTERSCHOOL VOOR VOLWASSENEN: idealisme in de veranderende wereld - 'Van de maan af gezien, zijn we allen even groot'

We willen allemaal een mooiere wereld, maar waar beginnen we? En wat doen we als ons persoonlijke beeld van een mooiere wereld anders is dan die van de mensen om ons heen? Multatuli stelde zich eind 19e eeuw dezelfde vragen. Uiteindelijk was zijn oplossing om niet langer er over na te denken, maar echt actie te ondernemen. Een rechtvaardige wereld droom je niet, maar maak je zelf.
Deze avond brengt ons dichter bij inzicht in de worsteling tussen droom en daad. We gaan dieper in op de vraag: "wat kan ik (en wil ik) doen voor een mooiere wereld?" In 2,5 uur begeleidt Kees Jansen, stadsfilosoof en docent, je in deze reis op weg naar wat je zelf kunt doen met je idealen in deze veranderende wereld.

Praktisch:
- 5 januari, van 19:30 tot 22:00 uur
- locatie: Multatuli Huis
- kosten 7,50 inclusief koffie en thee
- begeleiding door Kees Jansen, stadsfilosoof en docent
- maximaal 6 personen
- aanmelden via Facebook of per email naar info@multatuli-huis.nl

Museumnacht geslaagd

Het Multatuli Huis werd tijdens de museumnacht drukbezocht. Veel jongeren lieten zich op de foto zetten met Multatuli, die die avond talloze malen van zijn sterfbed, de beroemde rode chaise longue, is opgestaan. Alhoewel Multatuli het publiek doorgaans eigenlijk verachtte, kon hij het toch niet laten met de 21-eeuwse bezoekers het gesprek aan te gaan en enkele van zijn beroemde Ideën te herhalen zoals... 'Van de maan af gezien, zijn we allen even groot' en 'Niemand weet het. En zij die beweren het te weten, zijn het onderling niet eens'. Vier studenten van Neerlandsitiek (UvA) gaven rondleidingen. Gamelan-orkest Wiludyeng zorgde voor een stemmige sfeer.

  

Multatulibijeenkomst 5 november

Informatief en ontroerend

Historica Maartje Janse (Rijksuniversiteit Leiden) gaf voor het Multatlui Genootschap een boeiende lezing over Willem Bosch (1798-1874), de oprichter van de Maatschappij tot nu van den Javaan. Bekijk hier haar een mooie introductie.

Na de pauze twee ontroerende voordrachten: de schrijver van Max Havelaar met zombies vroeg schrijver Aloysius Keller om zijn mening over deze nieuwe bewerking. Voorts sprak de vertaler van de recente Sardijnse Max Havelaar over de onderdrukking van volkeren en dat van het Sardijnse  - zijn - volk in het bijzonder.

Multatuli op toneel again in oktober


In oktober verschijnt Multatuli wederom op het toneel. Deze keer in de bewerking van het boek van Wim Coster over de weduwe Pruimers: 'De barones en de dominee', door theatergezelschap Stichting Suus. Het gaat over de verboden liefde tussen de barones Pruimers en de dominee Van Rijn. Multatuli schoot mevrouw publiekelijk te hulp in haar strijd tegen het burgerlijk fatsoen dat hun buitenechtelijke kind afkeurde. De toneeltekst is van de hand van Wim Coster en Frans Leenderts, met liedteksten van Janpieter Boudens op muziek van Martien Hovestad.

Data: Elke dag van 19 tot en met 29 oktober om 20.00 uur
Locatie:Loods op het voormalige Philipsterrein, Ceintuurbaan 15 in Zwolle.
Reserveren: plaatsen (€15,00) zijn vanaf nu te reserveren. Stuur een mailtje naar:
stichtingsuus@ziggo.nl, met daarin de gewenste datum en het aantal kaarten. Je krijgt dan snel een bevestiging, de routebeschrijving en het bankrekeningnummer. De bevestigingsbrief met daarin alle details is tevens het toegangsbewijs.

Op de website van Stichting Suus kunt u meer lezen.

Wéér een vertaling Max Havelaar


'Deo so medianeri in su cum, èrzu de su cafè, e isto in Lauriergracht nr. 37. Non so avestu a iscrìere romanzos....' , inderdaad: dit is geen latijn of Italiaans. Het Sardijns, de taal van Sardinië, is ditmaal de gelukkige doeltaal. Met een reeks werelklassiekers heeft de lokale uitgever Condaghes zich ten doel gesteld het Sardijns op de kaart te zetten en vooral te houden. De vertaler komt een en ander toelichten op de bijeenkomst van het Multatuli Genootschap op 5 november. Heeft u belangstelling? Informeer bij het multatuli Huis (info@multatuli-museum.nl).

Op het omslag staat het schilderij dat de gevangennemning van de Javaanse prins Diponegoro verbeeldt, die in 1825 in opstand kwam tegen het Nederlandse gezag. Ook Sardinië heeft een periode van verzet gekend,  - zij het door de meesten vreedzaam - in de jaren 1970-'80 tegen Italië. Hedentendage zijn er nog verscheidene politieke bewegingen actief die ijveren voor de onafhankelijkheid van Sardinië.

Lees meer...

Diponegoro

Diponegoro deed zich voor als de messias, zat dag en nacht in zijn zelf gebwoude tempel hardop uit de koran te citeren en benoemde de opstand als een heilige oorlog (prang sabil). Bijna alle prinsen en een groot deel van de Javaanse bevolking steunden hem. Zijn leger groeide aan tot 20.000 man. Generaal de Kock had in 1827 30.000 man nodig om nagenoeg alle legioenen te verslaan. Diponegroro hield zich tot in 1829 schuil in de bergen en werd opgejaaagd van de ene naar de andere schuilplaats. In 1830 werd hij gevangen genomen en verbannen naar Menado. Later werd hij overgeplaatst naar Fort Rotterdam in Makassar, waar hij in 1855 overleed. In 1973 is hij tot Held van Indonesië benoemd.

Toon minder...

Max Havelaar door toneelgezelschap Kersouwe

Gezien in september: Max Havelaar door Natuurtheater Kersouwe te Heeswijk-Dinther

Eerste scène. Max Havelaar zoekt contact met de Gouverneur Generaal maar krijgt nul op het rekest. De GG gooit alle rapporten van Havelaar in het rond. Tientallen mensen - het gezelschap bevat circa 40 acteurs -  rapen ze op en beginnen verwoed te lezen. In deze theaterbewerking is de ultieme wens van Multatuli aan het eind van het boek om zijn aanklacht bij zoveel mogelijk mensen bekend te maken dus uitgekomen en naar voren gehaald. Elke locatie uit het boek heeft een plek gekregen op het enorme podium van openluchttheater Kersouwe.  In het midden staat het huis van Max Havelaar. Links de huiskamer van 

Lees meer...

de heer Droogstoppel. Terwijl hij zijn kinderen en knecht Stern kapittelt over normen en waarden, zwelt uiterst rechts op het toneel een koor aan van Javanen, die voorzichtig uit het omringende struikgewas tevoorschijn komen. Hun hoofden hangen deemoedig op de borst. Hun klaaglied klinkt bescheiden maar indringend. Ze keren gedurende het stuk telkens terug als de rei in een tragedie. Met de afwisseling tussen de verschillende in elkaar overlopende scènes verspreid over het podium is de dynamiek van het originele verhaal behouden. Mooi gevonden.
Wat Multatuli vooral zou hebben gedaan, is de manier waarop de boodschap wordt ingepeperd bij het publiek: dominee Wawelaar houdt zijn preek "De schepen van Nederland bevaren de grote wateren, brengen beschaving, goddienst, Christendom, aan de verdoolde Javenen! Neen, ons gelukkig Nederland begeert niet voor zich alleen de zaligeid: wy willen die ook mededelen aan de ongelukkige schepselen op verre stranden, die daar gebonden liggen in de kluisters van ongeloof, bygeloof en zedeloosheid!" Terwijl je je als toeschouwer helemaal inleeft en je je ergert over die hypocriete taal, staan plotseling allerlei toeschouwers om je heen op en heffen een psalm aan op Wawelaars wenken. Jij/ het publiek zelf blijkt Wawelaars kerkgemeente te vormen. Een meesterlijke manier om de 21e-eeuwse toeschouwer zich te laten afvragen wat hij had gedaan: net als zijn volgelingen meegaan in Wawelaars betoog? Ik durfde aan het eind van het stuk niet meer mee te doen aan de staande ovatie.

Intussen begon het steeds meer te druppelen. Na een aandoenlijke scène met Saïdjah en Adinda onder de ketapangboom barst de bui los. Het publiek begint steeds harder te roezemoezen. Helaas moet de voorstelling gestaakt worden. Dat ene rode plekje op de buienradar bleek precies boven dit natuurtheater te Heeswijk-Dinther te zitten, een heuse moesson. Een straf voor Droogstopels volgelingen?

Toon minder...

2 okt Lezing over Jan Kruis, Anton Pieck en Dick Matena


Op zondagmiddag 2 oktober zal de oud-conservator van het Multatuli Huis en stripkenner, Jos van Waterschoot, in het Anton Pieck Museum een lezing houden waarin hij de tekenaars Jan Kruis, Anton Pieck en Dick Matena met elkaar vergelijkt. Hij zet Jan Kruis' vertolking van Woutertje Pieterse centraal. Aanleiding tot de lezing is de tentoonstelling over Jan Kruis' Woutertje Pieterse aldaar, die wegens succes verlengd is tot en met 31 oktober.

Tijd: 16.00 uur
Locatie: Anton Pieck Museum
Toegang: 5,00 euro p.p. (inclusief museumtoegang)
(donateurs van het Anton Pieck Museum gratis)
Meer info: info@antonpeickmuseum.nl, 038-4442192

Veel scholieren in het Multatuli Huis


Afgelopen juni en juli bezochten veel scholieren het Multatuli Huis met hun klas, van scholen uit Haarlem tot en met Dordrecht. Docent of scholier, ben je er nog niet geweest? Kom gauw eens langs met je klas. Een bezoek is gemakkelijk in te plannen op korte termijn, elke dag en tijd. Informeer via info@multatuli-museum.nl. Combineeer het eventueel met het Tropenmuseum of Amsterdam Museum.

Bond Heemschut over Multatuli Huis

Lees hier een stukje van de Bond Heemschut over de geschiedenis van het pand.

Summertime Walk 3e editie
Nota Bene: ook in sep-okt-nov te doen als bedrijfsuitje

Wegens het succes van voorgaande jaren organiseren drie kleine musea in en rond de Jordaan ook deze zomer de Summertime Walk. Het Pianola Museum, Multatuli Huis en het Theo Thijssen Museum zetten gedurende de maanden juli en augustus hun deuren wagenwijd open. Wij zullen dit ook nog in de komende maanden doen voor groepen op afspraak. De passe-partout is bij alle deelnemende instellingen verkrijgbaar. U krijgt een aanbevolen route mee (zie flyer hiernaast).
Mail of bel naar het Multatuli Huis voor extra informatie.

Lees meer...

1 juli Summertime Openingsconcert "Brahms and the fairy tales"

Altvioliste Ana Valero en pianist Sergej Smirnov openen de Summertime Walk met een romantisch programma. Zij brengen werken van Schuman, Bizet, Bruch en Brahms.

Toegang concert: 12,50, studenten 10 euro
Tijd: 17 uur
Locatie: Pianola Museum, Westerstraat 106

Toon minder...

Laatse weekend Max Havelaar door Kersouwe

Theatergroep Kersouwe brengt de Max Havelaar op de planken in hun natuurtheater te Heeswijk-Dinther, nabij Den Bosch. 

De première is op 28 augustus om 14.30 uur.

De productie is nog te zien op:

– Vrijdag 16 sept. 20.30 uur
- Zondag 18 sept., 14.30 uur

Adres: Kameren 3
Heeswijk-Dinther (nabij Den Bosch)

Museumstraat Amsterdam 2016

Zaterdag 9 juli waren tien bewoners in één Amsterdamse straat voor één dag allemaal museumdirecteuren van echte museumcollecties. Dit jaar was het de Akbarstraat in de Kolenkitbuurt. Bewoonster en schrijfster Erica Pierik trad op als directeur van het Multatuli Huis. De muren van de woonkamer van Erica en haar man Kees Jansen waren gesierd met portretten van Multatuli. Een klassiek bureautje vormde de finishing touch. Maar liefst 140 bezoekers overschreden de drempel. Pierik wijdde hen in in de Ideën van Multatuli en liet hen vervolgens twitteren in zijn geest: "Blijf altijd zelf nadenken!" of"Bewustwording is de eerste stap naar verbetering" en "denken + doen = heel mooi". Een van de collectiestukken was

Lees meer...


het kunstwerk van Leintje Hoogenkamp gebaseerd op de Ideënbundels van Multatuli. Het bestaat uit doosjes in roodtinten in een witte lijst (zie foto's) met elk een Idee van Multatuli erin en een minikunstwerkje. 
Ook de heel jonge bezoekers wist Pierik te interesseren voor onze grootste schrijver. Zij zetten hun idealen of dromen op papier, die hier en daar niet onderdeden voor de idealen en de geestesgesteldheid van Multatuli: "ik wil daar meer mensen gezond blijven" (meisje van 8) of twee pubers:  "We zijn een beetje brak, maar we wensen de wereld alle succes en geluk toe". Het Multatuli Huis dankt alle organisatoren (net afgestudeerde studenten van de Reinwardt-Academie), buurtgenoten en vrijwilligers die deze dag mogelijk heeft gemaakt.

Toon minder...

6 juli Onthulling standbeeld Jacob van Lennep


Schrijver Jacob van Lennep heeft dit standbeeld niet verdiend, volgens sommige Multatulianen. Hij heeft immers de Max Havelaar verminkt: namen en passages geschrapt en een hoofdstukindeling aangebracht. Anderen oordelen milder want hij heeft er toch maar voor gezorgd dat de Havelaar het licht zag bij een gerespecteerde uitgever, J. de Ruyter. En voor nog veel meer. Kom dus toch maar naar de onthulling! Die vindt plaats op woensdag 6 juli om 12 uur achter de Haarlemmerpoort te Amsterdam

                                                                   Het programma:

Lees meer...

12.05 uur        welkomstwoord door Roelof Kruize, algemeen directeur Waternet

12.10 uur        wethouder Udo Kock

12.20 uur        Marita Mathijsen

12.30 uur        jhr. mr. Louis H. van Lennep, voorzitter Van Lennep Stichting

12.40 uur        overdracht kunstwerk Van Lennep door Wethouder Kock aan stadsdeel Centrum

12.45 uur        opening aanlegsteiger door Boudewijn Oranje, ‎voorzitter bestuurscommissie stadsdeel Centrum, gemeente Amsterdam

Lees meer.

Toon minder...

9 juli Multatuli Huis in de Kolenkitbuurt


Het Multatuli Huis doet voor de 3e keer mee aan Museumstraat Amsterdam. Voor één dag zijn bewoners van de Kolenkitbuurt elk directeur van een van de tien deelnemende musea. In hun eigen huis presenteren zij een deel van de collectie aan buurtgenoten, voorbijgangers en andere belangstellenden. Schrijver Ercia Pierik koos het Multatuli Huis en zal in haar woonkamer het Ideënkunstwerk vertonen van Leintje Hoogenkamp. Bezoekers kunnen zich hierdoor laten inspireren om ter plekke een brief of een tweet te schrijven aan Multatuli. Meer over de Museumstraat in Parool.

Tot en met september Tentoonstelling Jan Kruis en Woutertje Pieterse in Hattem

Het Anton Pieck Museum in Hattem heeft vanaf 9 mei tot en met september 2016 een tentoonstelling over Jan Kruis' vertolking van Multatuli's Woutertje Pieterse. Er zijn circa 70 originele tekeningen, strips en schilderijen te zien en enkele bijzondere edities van Woutertje Pieterse uit het Multatuli Huis. Jos van Waterschoot, oud-conservator van het Multatuli Huis, zal op zondag 22 mei 2016 om 16.00 uur de tentoonstelling openen.
Multatuli's Woutertje Pieterse is

Lees meer...

nu ook een beetje een Jan Kruis' Woutertje Pieterse geworden. De geestelijk vader van Jan, Jans en de kinderen heeft het bekende 19de -eeuwse verhaal van Eduard Douwes Dekker alias Multatuli geïllustreerd. De geschiedenis schetst de ontwikkeling van de kleine Wouter die met zijn gevoelige en dichterlijke geest voortdurend in botsing komt met de kleinburgerlijke omgeving.

Jan Kruis (8 juni 1933) maakte kennis met Woutertje Pieterse in New York, daar las hij voor het eerst het beroemde boek van Multatuli in een pocketeditie die hij voor vertrek vanaf Schiphol op de luchthaven in een kiosk had gekocht. Het zou grote gevolgen hebben en Jan een paar jaar flink bezighouden. Weer thuis uit Amerika maakte hij wat opzetjes, schetsjes en tekeningen. Daar bleef het vooralsnog bij. Totdat eind jaren negentig de conservator van het Multatuli Museum en stripkenner Jos van Waterschoot een fotokopie van een van de Woutertekeningen tegenkwam in het archief van het Multatuli Museum. Hij besloot daarop contact te zoeken met Jan Kruis. Het klikte en de twee besloten samen te gaan werken. Jan begon met het selecteren van de teksten en Jos stond hem daarbij terzijde. Elke scene die dat waard leek, werd uitgewerkt. Zo ontstond een bonte mengeling van schilderijen, tekeningen en stripstroken. Jan greep hier en daar terug op technieken die hij al lang niet meer had toegepast maar hij bleek het allemaal nog in de vingers te hebben.

Deze tentoonstelling getuigt van bijna vijf jaar werken aan een geïllustreerd boek dat zijn weerga in Nederland niet kent. Looptijd: mei 2016 - oktober 2016

Toon minder...

Verworven: Max Havelaar uit 1881

Zomaar op een achternamiddag cadeau gekregen: de 5e druk uit 1881 met de  koffieplant en letters in zilver- en goudopdruk. Hiervan bestaan exemplaren in verschillende kleuren. Dit betreft de ecruvariant, die het Multatuli Huis nog niet had. Het is de laatste door Multatuli goedgekeurde editie waarin hij de aanpassingen kon herstellen die Jacob van Lennep had aangebracht voor de eerste druk.

De Bupati van Lebak in Multatuli Huis


Op een grijze, regenachtige dag in april kwam een gezelschap in nette, fleurige batik kledij naar het Multatuli Huis. Het bezoek van de Bupati (soort regent) van Lebak met haar delegatie aan het geboortehuis van de man die zich zo kranig opwierp voor de inwoners van Lebak was op zichzelf al historisch te noemen. Daarbij kwam zij met een bijzonder doel.

Multatuli moest eens weten... De bupati Ibu Iti Octavia Jayabaya heeft het plan gepresenteerd voor een Multatuli Museum in Lebak, de regio waar Eduard Douwes Dekker ooit in opstand kwam tegen het koloniale beleid van Nederland in Nederlands-Indië.
 Op het programma stond ook de ceremoniële

Lees meer...

 overdracht van enkele bijzondere collectiestukken door de voorzitter van het Multatuli Genootschap Winnie Sorgdrager: twee originele plavuizen uit het nu afgebroken huis van Douwes Dekker, een witte en een zwarte, die het museum graag met de Indonesische tegenhanger wil delen. De bupati nam de witte in ontvangst. Daarbij kwam de eerste vertaling van de Max Havelaar in het frans uit 1876 met geïllustreerd voorplat en een originele lithografie van Multatuli.

"kita mendapat pekerjaan mulia"/ Wij hebben iets schoons te doen!, sprak Havelaar tot de hoofden van Lebak. En zo spraken wij hem die avond na.

      

Toon minder...

Nieuw multatuli T-Shirt

'Van de maan af gezien, zyn we allen even groot' 
Multatuli, Idee 155

Steun het Multatuli Huis! Kom het Multatuli-T-shirt kopen of bestel via info@multatuli-huis.nl

Maten S, M, L, XL, XXL
Prijs: 26 euro  -
Kleur: Stevig marineblauw shirt
Het hele Idee 155 luidt: 'Van de maan afgezien, zyn we allen even groot. Voor een weter zou er geen verschil merkbaar zyn tussen de kennis van een kind, en van den wysgeer die 't meest en 't zuiverst gedacht heeft.' Uit: Ideën, eerste bundel  (Volledig Werk boek II - p. 382)

 

# ‎PANAMA‬ PAPERS...
'Dat Nederland z'n kunstenaars en schryvers niet behoorlyk betalen kan, laat ik nu daar, schoon er toch dagelyks blykt dat er geld genoeg in 't land is om de onbeschaamdste zwendelary aan te moedigen.' (Multatuli, Bij Idee 655)

8 mei Voorleesmiddag

Op moederdag houdt het Theo Thijssen Museum een voorleesmiddag over moeders in de literatuur. Multatuli wordt vertegenwoordigd door Floris Meijsing, die zal voorlezen uit Woutertje Pieterse over het theekransje van de moeder van Wouter met haar vriendinnen. Het volledige programma luidt als volgt                                        [Tekening rechts van Jan Kruis]

Lees meer...

Programma

Tijd: 14.00-16.00 uur
Locatie: Theo Thijssen Museum, Eerste Leliedwarsstraat 16, Amsterdam

  • Theo Thijssen, Kees de jongen. Voorlezer: Jan Meng, Thijssen-fan
  • Theo Thijssen, Het grijze kind. Voorlezer: Job Cohen, Thijssen-fan en oud-burgemeester Amsterdam
  • Multatuli, Woutertje Pieterse. Voorlezer: Floris Meijsing, medewerker Multatuli Huis
  • Willem Elsschot, Een ontgoocheling en gedicht Mijn moederke. Voorlezer: Wieneke 't Hoen, bezorger Verzameld Werk van Elsschot.
  • Anne Frank, Het Achterhuis. Voorlezer: David Barnouw, oud-med. NIOD; annefrankoloog.
  • Gerard Reve, De avonden en gedicht Droom. Voorlezer: Nop Maas, biograaf Gerard Reve.
  • Gerard van Westerloo, Roosje. Voorlezer: Tineke van Westerloo, zus van Gerard, dochter van Roosje. 

Entree: € 3,00 p.p.; voor donateurs gratis.

Toon minder...

Multatuli's Ideën in het theater


Vergeet 'Max Havelaar'. Vergeet 'Minnebrieven'. Hier komen de Ideën van Multatuli! – een bijna veronachtzaamd, nauwelijks te karakteriseren, maar sprankelend monument van idee en taal. 't Barre Land en Maatschappij Discordia geven een toneelvoorsteling over de Ideeën van Multatuli.

Speellijst:

17 tot en met 26 maart 2016   Frascati Theater, Amsterdam
première - 19 maart

20 april                                     Rotterdamse Schouwburg, Rotterdam

6 en 7 mei                                De Toneelschuur, Haarlem

Multatuli-T-shirt

'Niemand weet het. En zij die beweren het te weten zijn het onderling niet eens.'
Multatuli, Idee 415

Steun het Multatuli Huis! Kom het Multatuli-T-shirt kopen of bestel via info@multatuli-huis.nl

Maten S, M, L, XL, XXL
Prijs: 25 euro

Vormgeving:  Studio Gert Jonker
Kleur: Stevig khaki shirt van 205 grams katoen
Beschrijving: het  zijn de laatste regels van Idee 415 uit 'de vyfde, door den auteur herziene druk' uit 1872 van de Ideen van Multatuli, verschenen bij G.L. Funke te Amsterdam.

Eduard Douwes Dekker (Multatuli) werd vooral bekend door het boek Max Havelaar (1860). De tekst op ons shirt werd gezet uit de letter 'Fashion Compressed no. three'. Het kader leenden we van een 19e eeuwse prachtband. Dit kader bevat een subtiele symbolische "knipoog" naar de Vrijmetselarij, waarvan Multatuli lid was.

                                                                                              Lees het hele idee 415

Lees meer...

            

Toon minder...

Het nieuwe Jaarboek Multatuli is uit

Het Jaarboek Multatuli 2015 is uit. Word lid van het Genootschap, steun daarmee het museum, ontvang een uitnodiging voor het symposium op 5 maart en vind het Jaarboek Multatuli 2015 op de mat. U kunt het ook los kopen voor 16,50 in het Multatuli Huis of bij Uitgeverij Verloren.

'Ik werd gescholden, belasterd, mishandeld, overgelaten aan- en gedwongen tot broodgebrek.' Multatuli was misschien wel onze eerste klokkenluider. Het Jaarboek Multatuli 2015 bevat de bijdragen aan het symposium 'Klokkenluider of querulant? Multatuli en andere klokkenluiders' met Philip Vermoortel, Winnie Sorgdrager, Theodor Holman, Jeroen Wester en Ronald van Raak. In het reguliere deel 'Ter-zyde' Tom Böhm over de actualiteit van Multatuli; Annelies Dirkse die licht werpt op het andere nichtje van Multatuli; Peter Altena over Frans Kellendonk en Multatuli. Guido Leerdam memoreert Multatuliaan Marcel Janssens en Jan Noordegraaf Multatulicolleges van Jacques Van Ginneken. Tot slot de rubrieken 'In de Media' en 'Kroniek'.

Een tv-compilatie van het symposium Klokkenluider of Querulant? door Van Stirum TV vindt u hier...

Nationale Museumweek 16 t/m 24 april


Het Multatuli Huis nodigt u van harte uit langs te komen in de Nationale Museumweek. Kom ons pronkstuk bewonderen! Ook organiseren we op zaterdag 23 april om 15-16.30 uur een stadswandeling langs plaatsen die een rol spelen in leven en werk van Multatuli alias Eduard Douwes Dekker alias Woutertje Pieterse. Start en eind bij het Multatuli Huis. Meld u zich aan voor de wandeling via info@multatuli-museum.nl. Start met minimaal vijf aanmeldingen.

Wandeling met museumweekkorting 10 euro p.p., inclusief entree museum

Losse entree museum: 5 euro p.p.

Ons pronkstuk is een zeldzaam 

Lees meer...
affiche voor de film Max Havelaar (1976) met in de hoofdrol Peter Faber. De film was in Indonesië verboden omdat de lokale elite er slecht vanaf komt. De inlandse hoofden in de voormalige kolonie Nederlands-Indië collaboreerden immers met de Nederlanders en buitten hun eigen inwoners uit. De Nederlanders lieten dat oogluikend toe. Na achttien jaar lang in dienst te zijn geweest van de Nederlandse overheid, wilde Multatuli daar niet meer aan meewerken en nam ontslag. Hij werd klokkenluider en kaartte de misstanden in Nederlands-Indië aan met zijn roman Max Havelaar, of de koffieveilingen der Nederlandse Handelmaaatschappij (1860).

Toon minder...

hart voor Multatuli: aanwinsten


Deze crowdfundingsactie van Reinder Storm had als doel unieke documenten te verwerven voor het Multatuli Huis. En het is gelukt! Door de genereuze opstelling van Hein van Stekelenburg van antiquariaat De Friedesche Molen in de Amsterdamse Rosmarijnsteeg, door tal van gulle gevers en door een bijdrage van het Multatuli Genootschap: Ik dank u allen zeer! Het gaat om:

Lees meer...

- Alfred A. Haighton, Leering uit 'Lebak'. Over E. du Perron's 'De bewijzen uit het pak van Sjaalman'. Overdruk uit: De nieuwe gids (dec. 1940). Diverse aantekeningen.

- Alfred A. Haighton, Multatuli en Cie. Overdruk uit: De nieuwe gids (maart 1940). Diverse aantekeningen.

- Menno ter Braak, Douwes Dekker en Multatuli (Den Haag: Leopold, 1937). Met opdracht van MtB aan C. de Hart. Ingeplakt een afschrift v/e brief van C. de Hart aan Ter Braak, aug. 1937.

- E. du Perron, Commentaren. Overdruk uit: Groot Nederland (maart 1940). Aantekeningen aan het eind in hs. E. du Perron.

- E. du Perron, Duymaer van Twist geeft Multatuli gelijk. Overdruk uit: Groot Nederland (1940). Met "v.d.s." van E. du Perron en enkele aantekeningen door C. de Hart.

- E. du Perron, 'Een Frans geleerde over Hollands koloniale politiek'. In: De nieuwe kern datum / nr. onbekend. Slot ontbreekt.

- E. du Perron, Multatuli en de luizen (Amsterdam: Contact, 1940). Met uitvoerige aantekeningen van C. de Hart.

- E. du Perron, Multatuli's Saïdjah-lied in het maleis. Overgedrukt uit het Tijdschrift voor Ind. Taal-, Land- en Volkenkunde Deel LXXX – Jaarg. 1940 – Afl. 1. Met opdracht van E.du Perron aan C. de Hart.

 - Julius Pée, Nonnie. Overdruk uit Onderzoek, Nr. 1, jrg. 2.

Toon minder...

Symposium 5 maart 2016 Multatuli als celebrity

Op het eerstvolgende symposium van het Multatuli Genootschap komt Rick Honings spreken over Multatuli als celebrity. Ook zal Peter Altena in 'De Slag om de Havelaar' reageren op het recente debat over de Max Havelaar in de NRC en De Wereld Draait Door. Zie verder de nieuwspagina. Word lid van het Genootschap en ontvang een uitnodiging alsmede het Jaarboek 2015!

Max Havelaar in De Wereld Draait Door

Emeritus hoogleraar Herman Pleij hield een vlammend, eloquent pleidooi voor de Max Havelaar in De Wereld Draait Door op 21 januari 2016. Er was de laatste dagen namelijk in de NRC een verhitte discussie losgebarsten over het nut van oudere literatuur op school. Schrijver Christiaan Weijts had de knuppel in het hoenderhok gegooid door te stellen dat de Max Havelaar "die afgrijselijke monumentale baksteen" is, "een effectief moordwapen voor elk sluimerend vonkje literaire interesse".
Na een 

Lees meer...

prachtige samenvatting van het boek, betoogde Pleij hartstochtelijk dat literatuur  "een experimenteerveld" is, "een plaats waar  gemorreld wordt aan zekerheden". Literatuur brengt je van je stuk. Een boek geeft je nieuwe inzichten. Het is niet voor niets dat corrupte overheden boekverbrandingen houden, zo ging hij verder. Ze zijn bang voor wat literatuur in de hoofden van mensen teweeg brengt. En leerlingen hebben het recht om te weten wat het woord kan aanrichten. Een docent gaat niet op de knieën voor de leerling, hij tilt de leerlingen op door ze wijde horzonten te laten zien. Het moegen wij onze kinderen toch niet onthouden? - Luid applaus.

Tafelheer Tom Egberts was het geheel met hem eens. Hij herinnerde zich hoe hij was aangezet de Max Havelaar te gaan lezen toen zijn leraar Nederlands een traan wegpinkte bij Hoofdstuk 17 over Saidjah en Adinda.

Vervolgens kwamen de reacties los op Twitter. De Slag om de Havelaar in 2016 is hiermee een feit!

Kijk hier Pleij's spetterende betoog terug: http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/352408

Toon minder...

Open Monumentendag 12 en 13 september 2015

Twee schuiframen

Leer de omgeving kennen waarin Eduard Douwes Dekker alias Multatuli geboren is. De beschrijving hieronder is van de schoolmeester van Multatuli's alter ego Woutertje Pieterse, meester Pennewip, die de gewoonte had alles en iedereen in te delen. Zo plaatste hij de bewoners in een bepaalde klasse op basis van het aantal ramen en het al of niet bezitten van een eigen opgang:

'Wat my aangaat, ik zou niet eens gesproken hebben over Pennewips verdeelzucht, als ik niet kon gebruik maken van zyn arbeid, om m'n lezers enig denkbeeld te geven van den kring, waarin de held myner geschiedenis zich bewoog, evenals ik gezegden Pennewip ongestoord zou hebben laten onderricht geven in verzenmaken- dat aprés-tout niet verboden is – wanneer 'k niet voorzag, weldra 'n paar gedichten van z'n leerlingen te zullen nodig hebben tot plaatselyk kleursel.
Na de gewone hoofdafdelingen van bezield en onbezield - waarby de goeie man stoutweg den mens 'n ziel gaf - volgde 'n stelsel dat er uitzag als 'n pyramide, waar God met engelen, geesten, en verder toebehoren, bovenop stond, terwyl de oesters, poliepen en mosselen op den basis rondkropen, of stil lagen naar verkiezing. Ter halver hoogte stonden de koningen, schoolopzieners, burgemeesters, wethouderen en dominees-doctoren in de H. Godgeleerdheid. Daaronder, professoren en kooplieden, die niets zelf maken. Vervolgens, doctoren in wereldse dingen - mits tweepaardig - advokaten en ongedoctorde dominees, kolonels van de burgerwacht, de rektor van de latynse school, enzo voort. Wysgeren - maar ze moesten 'n stelsel hebben - dokters met één paard, of zonder paard, en dichters kwamen later.
Heel laag daaronder, en vry naby de mosselen, had-i de zevende onderafdeling geplaatst der IIIe klasse van den burgerstand, en in die buurt hoorde myn held thuis.
BURGERSTAND, IIIE KLASSE, ZEVENDE ONDERAFDELING
Burgermensen «op kamers» wonende.
a. Vrye opgang... 

Lees meer...

a. Vrye opgang. Drie ramen. Twee verdiepingen met achterkamers. De jongens slapen alleen, maar kleden zich in gezelschap van de meisjes. Kraamschut. Leren frans, en reciteren den Kerstnacht. De meisjes heten Lena, Maria, soms – maar zelden - Louise. Ze borduren, en zeggen: U. De jongens op 'n kantoor. Houden meid, naaister, en 'n mens voor 't grove werk. De was nat thuis. Lezen preken van Van der Palm. Zondags rookvlees, schoon linnen, en likeur na de koffie.
Godsdienst en fatsoen.

b1. Altyd nog drie ramen. Eén verdieping. Boven wonen buren die «tweemaal schellen» (Zie b2). Leentje, Mietje. Louise komt zeer zelden voor. De onderdeur wordt opengetrokken met 'n touw dat glimt van lange dienst. Slapen in één kamer. Kraamschut. Meid «halve naaister» en 'n «mens». Zondags kaas, geen likeur, maar overigens godsdienst en fatsoen als boven.

b2. Tweeschellige buren. Nagenoeg als boven. Zonder meid maar met 'n «mens». Naaister, kaas en schoon-linnen van tyd tot tyd, maar zelden. Godsdienst als boven.

c. Tweede verdieping. Twee schuiframen. Kleine achterkamer die inspringt om de binnenplaats. 't Hele gezin slaapt in twee bedden. Van kraamschut geen spoor. De jongens heten Louw, Piet of Gerrit, en gaan «op» horlogemaken of letterzetten. Soms naar zee, maar zelden. Gedurig twist met de buren, over dien verstopten gootsteen in 't portaal. Overigens, godsdienst als boven. Hebben kennis aan «heel fatsoenlyke mensen». Lezen den Haarlemmer samen met III, 7, b2 (Pp).

Geen meid of «mens» maar 'n naaister van zeven stuivers en een boterham...
Daar zyn we aangeland by Juffrouw Pieterse.
De lezer weet nu vry juist wat-i te denken heeft van Wouters omgeving, en begrypt waarom ik z'n gezichtje stadskleurig noemde toen we hem voor 't eerst zagen in de Hartenstraat.

[Ideeën, eerste bundel/Boek II - blz. 551-552]

Toon minder...

Open Monumentendag


Over het wonen in kelders...

In de kelder van het gezin Douwes Dekker woonde een sjouwersgezin. Een soortgelijke kelder beschrijft Multatuli in de Woutertje Pieterse-fragmenten: de kelder van de firma Van Ouwetyd & Kopperlith waar Woutertje zijn eerste baantje had.

Een kelderwoning in Amsterdam

"Ik begryp dat burgemeesters-filanthropen, als ze gereisd hebben, veel aanmerkingen maken op de Europese logementen, en vooral op die in Nederland. Maar als ze een tydje hadden doorgebracht in 'n kelderwoning te Amsterdam, geloof ik dat ze die logementen bovenal de moeite van 't hervormen zouden waardig keuren"
(Multatuli, Ideeën, tweede bundel/VW Boek III - blz. 125-126)

Lees meer...

Vochtige kelderholen

"Overal klaagt men over zware belastingen, en overal gaat men voort belasting op te brengen aan kerken en kerkedienaars. In gehuchten waar de mensen ternauwernood beschut zyn tegen weer en wind, en hun verblyf delen met de varkens, steken de kerken onbeschaamd hun spitsen omhoog als om den spot te
dryven met de ellende die hen omringt. In de steden zien ze met pauwige verwatenheid neer op de armen die wegrotten in vochtige kelderholen onder de oppervlakte van de zee.'
(Multatuli, Ideeën, eerste bundel/VW Boek II - blz. 632)


Ondraaglijke stank


"-Ben jy Pieterse, de jongeheer die hier op 't kantoor komen zou?-J...a...a, m'nheer!- Zo? Je hoeft geen m'nheer tegen me te zeggen. Ik hiet Gerrit... Gerrit Sloos, weet je. Eigenlyk is m'n naam Schlossmann maar och... wat heeft 'n mens aan die moffekuren, nietwaar? Daarom zeg ik maar Sloos, en zo teken ik ook, want... ik ben de knecht, weet je, de kantoorknecht. Kom maar in!
Wouter daalde de drie trappen af, die toegang verleenden naar het hol. Z'n eerste beweging, toen-i naast de paktafel stond, was 'n onwillekeurige greep naar z'n neus. Want... de stank was onverdraaglyk.
- O nee, zei Gerrit, als antwoordende op dit welsprekend gebaar. Dat reukjen is niet van 't magazyn - ik zeg maar kelder, weet je, want zo zeien we vroeger toen de ouweheer - zelf nog meedeed - die lucht is van den kelder niet, maar van de riolen, weet je!
Zo troost een ed'le ziel haar deelgenoot in 't lyden!
- O zo, zei Wouter, alsof deze opmerking de pestlucht veranderde in 'n geur. O... zo!
- Ja, van de riolen. Daarom ook staat al dat goed daar tegen den muur op planken, zie je. Als 't den grond raakte, zou 't verrotten. Kom mee naar 't kantoor. Maar je komt veel te vroeg, want we bee-n-in den komkommertyd. Dan is er niet veel te doen, dat begryp je-n-ook wel. Maar hoor eens, je mot niet vóór schellen, aan den kelder - de jongeheren zeggen tegenwoordig: magazyn... franse wind allemaal... 'n engelse notting, weet je! Nou, ze hebben 't van dien mallen Wullekes! - je mot het kantoor ingaan in de Vellestraat. Ik zal 't je wyzen. Voor vandaag komt het er nou niet op aan, omdat het de eerste keer is, en omdat je 't niet weet! Je ziet, ik heb je opengedaan...Gelukkig! ... maar anders, weet je, wie op 't kantoor wezen mot, komt in door de Vellestraat. 't Is heel makkelyk te vinden... als je-n-'t maar eens weet. En daarom zal ik 't je wyzen. Kom maar mee.
[…]
Kyk, hier is 't. Tussen de olievaten moet je door - 't is hier altyd even smerig, dat komt van 't lekken, want die vaten lekken al tyd - maar eerst moet je door de stokvisbeukery, en als je dat doet, kom je vanzelf op 't kantoor. Wanneer Gerrit Sloos met dit «vanzelf» bedoelde: gemakkelyk, geleidelyk, zonder omslag, en wat men zou kunnen noemen: op 'n niet onprettige manier... 't zy zo! Over den smaak valt niet te twisten. Gerrit zal 't maar zo by-wyze van spreken gezegdhebben. Onder 't luisteren naar al déze mededelingen, had Wouter den half onderaardsen weg afgelegd, die van de Keizersgracht naar de dwarsstraat leidde, waar men den ingang tot het kantoor van de heren Ouwetyd & Kopperlith te zoeken had. Hy prentte die stokvisbeukery en den gang naast het oliepakhuis diep in z'n geheugen, om zeker te zyn dat-i nooit weer zou worden overgeleverd aan de spitsroeden die hem zo hadden gepynigd aan den voorkant van 't huis. Dat die verheven stokvis-industrie en dat oliepakhuis, niets te maken hadden met de «zaak» waarin Wouter leerling werd, zal de lezer wel begrypen. Er lag op dat terrein 'n servituut van doorgang, en de stokvisbeuker moest gedogen dat er op de deurpost van z'n lokaal 'n ovaal bordje pronkte met het opschrift: «Ingang naar 't kantoor van Ouwetyd & Kopperlith». Ook de olieman mocht den doortocht niet versperren, doch hy nam z'n verplichting zo nauw op, dat men er gewoonlyk niet dóór kon zonder 'n paar smeervlekken mee te nemen. Juffrouw Pieterse heeft daarover vaak gekeven, en ook Wouter-zelf vond het heel onaangenaam. Maar... had-i zich dan voorgesteld, met de wereld in aanraking te kunnen komen zónder bezoedeling? Beste jongen, dat gaat niet!'
[…]


Het plaatsje

"Idee 1191. By 't nalezen der laatste helft van 't vorig hoofdstuk, bemerk ik, 'n gedeelte van den weg die van de Vellestraat naar 't «kantoor» leidde, te hebben overgeslagen. Na 't voorbyworstelen van de glimmende olievaten, moest men den gang door, langs een achterhuis van 'n paar verdiepingen hoog, en eindelyk de binnenplaats over, waarop 't kantoor «uitzag». De lezer die op nauwkeurigheid gesteld is - anderen zyn me onverschillig - wordt gewaarschuwd deze binnenplaats niet te verwarren met het plaatsje, dat zo edelmoedig wat licht meedeelde aan 't magazyn. Tussen die beide «openluchtjes» in, lag 'n groot gedeelte van 't huis, dat lang, smal en hoog was. Na de ontdekkingsreis geleidde Gerrit onzen Wouter naar 't kantoor, wees hem daar 'n tabouret aan, en gaf hem den raad te wachten tot «de heren» zouden komen. En, zei de man: - Dat zal nog wel 'n uurtje duren, want we zyn in den komkommertyd. En ik ga m'n kommetje koffie drinken in de keuken. 't Ga je goed, zolang!
Wouter dreef inderdaad de onbescheidenheid zo ver, dat-i den tabouret opklauterde, die hem aangewezen was. En hy peinsde. De voorwerpen die z'n aandacht tot zich trokken, waren niet zeer geschikt om z'n stemming byzonder vrolyk te maken. Het uitzicht door de twee verweerde vensters op de binnenplaats en 't achterhuis, was - op 't verschil in warmtegraad na - novazemblisch: Een eeuwig grauwe lucht hangt loodzwaar op de... wanden. Hier houdt geen sterfling 't uit. Hier komt geen Noorman landen. Geen andre plek op aard, hoe karig ook bedeeld, Is zo ellendig naakt, zo arm aan groei en teelt!"
(Multatuli, Ideeën, zesde bundel/VW Boek VII - blz. 291-295)


Kelder of magazyn


"- Dit is... de kelder. Doch ik zou je maar raden Magazyn te zeggen, want 'n jong-mens moet altyd... bescheiden zyn in z'n uitdrukkingen. Voor jonge-lieden is bescheidenheid 'n hoofdzaak, en dus... magazyn!- Magazyn, stamelde Wouter.
- Juist! Ma... ga... zyn! Zó is het! Alle deze goederen zyn...koopmansgoederen, en alles ligt - gelyk je ziet - op plankjes. Dit doe ik aldus... om de vochtigheid, want... de vloer is vochtig. Let daar wel op, en geef acht dat je nooit 'n stuk op den vloer legt... nooit of te nimmer!
- Dat zal ik nooit doen, m'nheer!
- Zeer wel! Maar de goederen die op deze tafels liggen... leg ik niet op plankjes, gelyk je ziet. Want... ze liggen op tafels. Dit begryp je-n-immers wel? - O ja, m'nheer!"
(Multatuli, Ideeën, Zevende bundel/Boek VII - blz. 374-375)

Toon minder...

Max Havelaar in Vlaamse canon


De Max Havelaar staat in de Vlaamse canon van 50 (+1) essentiële teksten uit de Nederlandstalige literatuur, opgesteld op initiatief van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde te Gent: http://literairecanon.be/werken

Multatuli zoekt een Zürcher


Het Multatuli Huis kan weer even blijven bestaan. Een Mecenas van het kaliber Johannes Zürcher is nog niet opgestaan, maar er zijn veel gulle donaties van particulieren binnengekomen op rekening 4841171. Ook de verkoop van het Multatuli-T-shirt levert een mooie bijdrage. Multatuli dankt u voor dit huldeblijk! Maar is natuurlijk nog lang niet tevreden...

Ook Zürcher moest het destijds ontgelden. Multatuli liet in zijn brieven niet erg merken dat hij zijn Duitse vriend, bewonderaar en Mecenas

Lees meer...

dankbaar was. Hij had in 1880 een enorme villa van hem gekregen in Nieder-Ingelhgeim met een prachtig uitzicht over de Rijn en ommelanden. Over Johannes Zürcher doen veel geruchten de ronde maar feit is dat hij rijk was. Hij was van alles: leraar, kunstenaar, kunsthistoricus, geleerde en iemand met een onwaarschijnlijke talenknobbel. Maar bovenal was hij zeer rijk. Hij zei tegen Multatuli: "Dat huis dat te Ingelheim aangaat, koop dat maar". "Mooie grapppen", antwoordde Multatuli, "ik heb geen geld." Zürcher zei toen: "O, dat heb ik wel. En ik zal 't u zenden zoodra ge 't noodig hebt."
Ook heeft Multatuli met een extra geldbedrag van Zürcher allerlei schulden kunnen aflossen. Door de verbouwing van de villa die Multatuli nodig achtte - er zat bijvoorbeeld 'niet eens' 'een plé' in - kreeg hij er echter toch weer een schuld bij...

[Bron: Dik van der Meulen, Multatuli. Leven en werk van Edurad Douwes Dekker, in het museum te koop]

Toon minder...

Multatuli inspireert Harvardstudenten


Een aantal studenten van Harvard-University zijn geïnspireerd door Multatuli. In hun blad  Simplicissimus, the Harvard College Journal of Germanic Studies , Issue 3, spring '14, Themanummer 'All things dutch' staan vertalingen van Saïdjah's lied - 'Ik weet niet waar ik sterven zal' en 'Op de Salak - 'Men is zijn god op bergen meer nabij'- . Ook hebben ze hun fantasie laten gaan in tekeningen van Multatuli en Adinda. In hun eigen woorden: 'We feature original translations of Couperus and Multatuli, wonderful pieces of art'. Hoog tijd voor een complete Amerikaanse vertaling van op zijn minst de Max Havelaar.  Zie verder Simplicissimus

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de email nieuwsbrief. Deze verschijnt ongeveer vier keer per jaar.